آب سخت چیست؟

آب سخت

آب سخت

هيچکدام از ما در پاکي تميزي آب باران شک نداريم، آبي که تمام مواد  محلول و معلق آن طی تشکيل ابر جدا شده، حين نزول بصورت باران مقداری از CO2 هوا در خود حل ميکند و بصورت يک اسيد ضعيف که pH آن از 7 کمتر است در مي آيد.
اين آب هنگام عبور از سنگ هاي زيرزمينی يون هايي مانند +Ca2+، Mg2 و +Fe2 را در خود حل می کند که باعث آلوده شدن طبيعی آب مي شود.

وجود املاح گفته شده در آب باعث ميشود صابون معمولي در آن کف نکند، از اين رو اين آب ها را آب سخت نامگذاری کردند.

آب سخت

آب سخت آبی است که حاوی نمك‌هاي معدني از قبيل ترکیبات کربنات‌های هیدروژنی و کلسیم ومنیزیم و … است.عناصر ایجاد کننده سختی آب صابون عمدتا توسط کلسیم و منیزیم قابل ترسیب است، ولی به غیر از آن ها فلزات دیگری نظیر آلومینیوم ، آهن ، منگنز ، استرانسیم و روی نیز در ایجاد سختی آب شرکت می‌کنند، ولی از این نظر که دو عنصر اولی در مقادیر زیاد در آبهای طبیعی وجود دارند، لذا سختی آب بطور عمده بر اساس این دو سنجیده می‌شود. ولی با وجود این ، اگر مقادیر فلزات دیگر قابل توجه باشد، باید آنها را نیز محسوب داشت.

تغییرات سختی آب بر حسب آنکه آب در موقع نفوذ در زمین از قشرهای آهکی و منیزیمی و گچی گذشته و یا نگذشته باشد سختی آب کم یا زیاد می‌شود. آبهای نواحی آهکی سختی زیادتری تا آب های نواحی گرانیتی و یا شنی دارند. سختی آب در عرض سال هم ممکن است تغییر نماید. معمولاً سختی آب ها در فصل باران کم و در فصل خشکی زیاد می‌شود و بعضی مواقع هم در فصول پر باران و مرطوب مثل غار ها ایجاد شود.

8 دیدگاه دربارهٔ «آب سخت چیست؟»

  1. دیگ کارخانه ما بخاطر سختی خیلی دچار مشکل میشه و رسوب میگیره شما چه راه حلی پیشنهاد میکنید??

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *