دی اریتور و عملکرد آن

در صنایع ، عمدتا از دی اریتور به منظور گرم کردن آب قبل از ورود به دیگ بخار استفاده می شود.هدف از نصب و استفاده از این دستگاه حذف گازهای محلول در آب بویژه اکسیژن است که یکی از دلایل اصلی خوردگی در دیگ بخار  به حساب می آید

عملکرد دی اریتور چگونه است؟

اگر مایعی در دمای اشباع آن باشد میزان انحلال گاز در آن تقریبا به صفر می رسد . این در حالی است که مایع باید دارای تلاطم بسیار بالایی باشد یا باید به جوش آید تا اطمینان کاملی از خروج تمامی گاز ها حاصل گردد. این موضوع که، مخلوط بخار و گاز های اضافه در درجه حرارت پایین تری از نقطه جوش (دمای اشباع) تحت فشار می باشد، به ما کمک می کند تا بتوانیم از یک خروجی با کنترلر ترموستاتی استفاده کنیم تا هوازدایی صورت گیرد. سپس آبی که عملیات جدا سازی بر روی آن انجام گرفته به داخل منبع دی اریتور سرریز می گردد. در این دی اریتورها جهت گرم نگه داشتن آب گاززدایی شده یک انشعاب بخار به قسمت منبع دی اریتور کشیده می شود و بخار مستقیما به آب پاشیده می گردد. شیر کنترل این انشعاب از سنسور دمای نصب شده بر روی منبع فرمان می گیرد. آب تغذیه و بخار ورودی به برجک نیز از سطح سنج منبع دی اریتور فرمان می گیرد.

تصویر اجزای دی اریتور

  زماني كه دی اریتور بهترین عملکرد خود را داشته باشد و  آب تغذيه تا دماي نزدیک به نقطه جوش مي رسد ميزان اكسيژن محلول در آب بايد به صفر برسد اما در عمل اين چنين نيست و حدود 80% از اکسیژن حذف و ميزاني از اكسيژن در آن باقي مي ماند که می تواند باعث خوردگی در دیگ بخار شود. جهت حذف اکسیژن باقی مانده از مواد جاذب اکسیژن مانند سولفیت سدیم Na2SO3 و دی اتیل هیدروکسیل آمین DEHA و… استفاده می شود.

محل نصب دی اریتور کجاست ؟

در هنگام نصب دی اریتورها، این تجهییزات معمولا در ارتفاع چند متر بالاتر از بویلر و پمپ های تغذیه آن قرار می گیرند. این کار به چند دلیل عمده صورت می پذیرد. اولین دلیل جلوگیری از وقوع پدیده کاویتاسیون است. زمانی که آب در حال گرم شدن است، گازهای محلول در آب بصورت حباب از سیستم خارج می شود. این حباب ها می تواند در هنگام عبور از پمپ های تحت فشار بویلر، به پمپ و مجاری آن ضربه بزند. با قرار گرفتن آب در محل بالاتر، به علت تغییرات فشار هوا، دمای جوش آب تحت تاثیر قرار گرفته و تولید حباب متوقف می شود. دلیل دیگری که باعث می شود دی اریتورها در ارتفاع بالاتری قرار گیرند شاخص NPSH مربوط به پمپ دی اریتور است. از آنجاییکه در بویلرها، از پمپ های طبقاتی با فشار بالا استفاده می شود، این پمپ ها نیاز به هد مثبت برای عملکرد دارند. همچنین با ایجاد ارتفاع در سطح آب، مانع از نیاز به هواگیری پمپ می شود.

محل قرار گرفتن دی اریتور در ارتفاع بالاتر از دیگ بخار

در این بخش با نحوه عملکرد دی اریتور دیگ بخار آشنا شدیم، شرکت محافظ شیمی اسپادانا تولید کننده و وارد کننده مواد جاذب اکسیژن تحت لیسانس شرکت CHEMIC ایتالیا می باشد.این مواد بر اساس شرایط محصول تولیدی کارخانه برای صنایع غذایی و غیر غذایی متفاوت می باشد. برای خرید مواد جاذب اکسیژن با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

4 دیدگاه دربارهٔ «دی اریتور و عملکرد آن»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *