برج خنک کننده (Cooling Tower) شرایط ph آب :

  • یکی از مهمترین موارد در طراحی و ساخت برج خنک کننده صنعتی، وضعیت پی اچ آب PH، یا همان قلیایی و اسیدی بودن آب کولینگ تاور می باشد.

شرایط ph بروی برج خنک کننده:

یکی از مهمترین موارد در طراحی و ساخت برج خنک کننده صنعتی، وضعیت پی اچ آب PH، یا همان قلیایی و اسیدی بودن آب کولینگ تاور می باشد.بابررسی وسرچ در گوگل، به نتایج مناسبی در مورد پی اچ – PH دست خواهید یافت.

در بسیاری از صنایع و کارخانجات تولیدی، به دلیل شرایط خاص،PH  آب در برج خنک کننده در حالت خنثی قرار ندارد، به عنوان مثال: در برج خنک کننده صنایع ذوب و احیاء فلز روی، آب(محلول حاوی یون روی) بسیار اسیدی بوده و در کارخانجات دارای خط تولید اسید سولفوریک و اسید فسفریک نیز آب کولینگ تاور بسیار اسیدی می باشد. اما در برخی کاربری ها، آب کولینگ تاور می تواند قلیایی باشد.

باید به این موضوع توجه داشت که اسیدیته و قلیایی بودن و PH غیر معمول آب موجب خوردگی شدید در قطعات برج های خنک کننده معمولی می شود و به همین علت در زمان طراحی کلیه قطعات باید با توجه به شرایط آب کولینگ تاور در آن پروژه حتما طراحی شوند.

تصویر یک برج خنک کننده

به عنوان مثال، در صورت استفاده از قطعات آهنی گالوانیزه شده و یا فولاد معمولی در PH پایین یا حالت اسیدی شدید و اسیدیته بالای آب، کلیه قطعات و تجهیزات به سرعت خورده شده و رسوب گرفته و در بسیاری از موارد حتی رزین استفاده شده در بدنه فایبر گلاس برج نیز آسیب می بیند. انتخاب نوع رزین مناسب برای ساخت بدنه فایبرگلاس کولینگ تاور نیازمند تجربه و دانش بسیاری می باشد.

شرایط اسیدی بودن آب کولینگ تاور:

در حالتی که آب برج خنک کننده اسیدیته بالایی داشته باشد و PH آن پایین باشد، آسیب پذیرترین قطعات کولینگ تاور در مقابل آب اسیدی، پیچ ها، مهره ها و قطعات فلزی هستند. البته قطعات گالوانیزه گرم می توانند پی اچ – PH تا حدود 5.5 را تحمل کنند اما اگر میزان اسیدی بودن آب بیش از این مقدار باشد یا عدد پی اچ کمتر از 5.5 باشد، باید در کولینگ تاور از استیل ضد زنگ 304 و 316 استفاده نمود. بدون در نظر گرفتن یون خاصی، استیل Stainless Steel 316 L بیشترین مقاومت را در مقابل شرایط اسیدی کولینگ تاور دارد که البته قیمت بسیار بالاتری نسبت به فولاد ضد زنگ Stainless Steel 304 L یا قطعات گالوانیزه گرم خواه داشت.همچنین در مواردی که میزان PH یا اسیدیته آب زیر 5 باشد، باید از رزین های بخصوص برای ساخت قطعات فایبرگلاس و بدنه کولینگ تاور استفاده نمود.به صورت کلی استفاده از فلزات دیگری غیر از آهن و فولاد، تنها در مواردی که شرایط آب برج خنک کننده بسیار اسیدی باشد، توصیه می شود.

یکی از مشکلات دیگر  هنگام اسیدی بودن آب کولینگ تاور، صدمه دیدن و خرد شدن پکینگ PVC-پی وی سی و قطره گیر های برج خنک کن می باشد. بدین ترتیب در شرایط اسیدی و به منظور جلوگیری از آسیب دیدن و خرد شدن پکینگ و قطره گیر، باید از پکینگ نت اسپلش پلی پروپیلن PP استفاده نمود.

به همین علت باید در هنگام انتخاب و یا تعویض پکینگ و فیلینگ کولینگ تاور، حتما شرایط مربوط به آنالیز آب سیستم کولینگ تاور را بررسی نمود. همانطور که بیان شد در صورتیکه آب کولینگ تاور در وضعیت قلیایی بوده و یا اسیدی باشد، استفاده از پکینگ فیلم پی وی سی – PVC موجب خواهد شد که فیلینگ کولینگ تاور در مدت زمان کمی خورده شده و چسب بین ورق ها از هم باز شود. در عین حال پکینگ خرد و شکسته شده و پس از مدت زمانی باعث بسته شدن منافذ پکینگ و عدم عملکرد مناسب برج خنک کننده خواهد شد.

تصویر یک برج خنک کننده

شرایط قلیایی بودن آب برج خنک کننده:

در این موارد که آب کولینگ تاور خاصیت قلیایی داشته باشد، بهترین راه مشخص کردن یونی است که موجب الکالاین شدن آب برج خنک کننده شده است. ی شود.این قلیاییت از یون OH- حاصل از هیدروکسید های مانند Mg(OH), Ca(OH)2 در آب ناشی می‌شود. آب های که PH آن‌ها بالاتر از 10 است، دارای این نوع قلیاییت می­ باشند. البته، آب های طبیعی به طور معمول، یون و هیدروکسید OH- ندارند. از این رو، این نوع قلیاییت تنها به آب‌های آلوده یا فاضلاب های حاوی مواد قلیایی مربوط می­ باشد.که این قلیاییت ها،با انجام تست هایی مقدارشان بدست و به کمک تریتمنت ها میتوانیم به بهبود این شرایط کمک و میزان ph در کولینگ تاور را تنظیم کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *